Ajatus mysteeripelistä sai alkunsa muutama vuosi sitten, kun ajattelin, että talliympäristöön voisi sopia ”pakopeli” tyyppinen peli. Nyt, vuoden 2021 lopulla, tämä peli on totta ja pelattavissa Cardehummassa heti vuoden 2022 alusta. Toteutuksen on mahdollistanut yritysryhmähanke, joka on Eu maaseuturahaston rahoittama ja liittyy Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan. Pelin on suunnitellut pakopeliyritys Getaway Room Escape Tampereelta.

Pelin kehittelyyn herätteli ja kannusti lukemani sekä vahvasti suosittelemani kirja Hyvän historia, kirjoittaja Rutger Bregman. Kirjan tarinat haastavat katsomaan ihmiskuntaa uudelta näkökantilta, samoin toivon tapahtuvan mysteeripeliä pelatessa. Viimeistään pelin lisäksi erikseen tilattava luento avaa tuota Bregmanin kirjan sisältöä psykologisesta turvallisuudesta sekä toistemme hyväksymisestä ja toivon herättämisestä. Kerron tuolla luennolla mm. Cambridgen yliopistossa 1963 tehdystä rottakokeesta sekä siitä, miten se  liittyy pohjoisruotsin kylmäveriseen työhevoseeni Bamseen. Onko meillä ihmisillä olemassa näkökulman muuttamisen taito?

Erityisen innostunut olen siitä, että peliin on oivallisesti sisällytetty pedagogisella tavalla omia tärkeitä arvojani, jotka liittyvät syvästi psykologiseen turvallisuuteen: vuorovaikutus, läsnäolo, aitous, rohkeus, luottamuksellisuus, totuus, hyvyys, maanläheisyys,turvallinen ilmapiiri sekä toisten arvostaminen ja kunnioittaminen. Tämä pätee niin ihmisten kuin eläintenkin välisessä vuorovaikutuksessa.

Mukava ja aivotoimintaa haastava mysteeripeli on sisällöltään ajatuksia herättävä, pelin tarinallinen teema Makkaratehtaan työntekijä M. Suolinkaisen ajatuksista liittyy Cardehumman tarjoamiin asiantuntijapalveluihin. Palveluitani ovat mm. Ihminen tavattavissa terapia, Eläinavusteinen valmennus sekä Luonto-ja eläinavusteinen työnohjaus. Mukavasti teemaan on uitettu mieliaiheeni uupumuksen ennaltaehkäisy sekä tietysti jo tuo mainittu psykologinen turvallisuus.

Mysteerit ovat ratkottavissa tallissa sekä tallipihan ympäristössä. Tilan eläimet seuraavat pelaajien toimintaa omista aitauksistaan, niihin pääsee tutustumaan halutessaan erikseen sopimalla. Löydätkö sinä reitin ulos oravanpyörästä? Viedäänkö sinua kuin pässiä narussa?

Pelin hinta on 90 eur / 2 hlöä, lisähenkilöt 25 eur / hlö. Yhtä aikaa mahtuu pelaamaan 10 hlöä, lähtö n vartin viiveellä. Peliaikaa on 2 tuntia.

Tuohon alussa mainittuun hankkeeseen liittyvän yritysryhmän nimi on ProPoppoo, ja sen puitteissa on kehitetty kolmen muun yrittäjän Pirteeks, Hyvinvointikylä ja Elina Porokka kanssa työyhteisöille suunnattu luonto-ja eläinavusteinen työhyvinvointivalmennuspaketti. Siitä enemmän tuonnempana, kunhan hankkeen pilotti saadaan päätökseen tammikuussa 2022. Tuo työhyvinvointiin liittyvä valmennuspaketti kannattaa ehdottomasti laittaa korvan taakse, työyhteisönne saa valmennuspaketistamme taatusti voimavaroja työssä jaksamiseen.

Tähän loppuun sopii hyvin Jungin ajatus:

”En ole sitä, mitä minulle on tapahtunut vaan olen se, joksi valitsen tulla”

Tervetuloa pelaamaan ja pohtimaan syntyjä syviä !